A betegség megértéséhez kezdjük az alapokkal.  Az inzulin a hasnyálmirigyünk által termelt hormon. Ez a hormon elengedhetetlen eleme az anyagcserénknek. A sejtek inzulin jelenlétében tudják felvenni a számukra energiát szolgáltató cukrot.  Ezen kívül minden felépítő - beépítő folyamatot: a zsírok, fehérjék raktározását segíti elő.

Inzulin rezisztenciában a jelenlévő inzulin mennyisége nem elegendő, hatása elégtelen, a sejtek rezisztenssé válnak rá, így a vércukorszint magasabb lesz a normálisnál. A szervezet mindig az egyensúlyra törekszik, így a hasnyálmirigy további inzulin kibocsátással reagál a vércukor érték normalizálása érdekében.

Mi történik?

Magas a vércukorszint, a sejtek közben „éheznek”. A magas inzulinszint további zsírraktározáshoz és az étvágy növekedéséhez vezet. A megnövekedett testsúly, testzsírszázalék viszont tovább csökkenti az inzulin-érzékenységet. A hosszabb távon fennálló magas vércukorszint pedig károsítja a szövetek, szervek működését.

A folyamat olyan, mint egy ördögi kör.

Mik a tünetek?

·         rossz közérzet

·         álmosság

·         koncentrációs zavarok

·         verejtékezés

Ezek a tünetek teljesen általánosak, így a legtöbben fel sem figyelnek rájuk. Pedig fontos, hogy a tüneteket időben felismerjük, mert a cukorbetegség előkapujának is nevezett inzulinrezisztencia könnyen átalakul II. típusú cukorbetegséggé. Emellett a hölgyek esetében nagyobb a kockázat a meddőségre, petefészek működési zavarra, menstruációs problémákra.

A Metodic anyagcseretípus-mérés lehetőséget nyújt a szánhidrát tolerancia mérésre, melyből kiderül az is, hogyan reagálsz a különböző szénhidrátok fogyasztására, és a hasnyálmirigyed elegendő mennyiségű inzulint termel-e ahhoz, hogy a szervezetedbe kerülő szénhidrátokat megfelelően hasznosítsd.

Kíváncsi vagy a szénhidrát toleranciádra? Válassz szolgáltatásaink közül.

Kezelése elsőként életmódváltással történik. Számos vizsgálatot végeztek, ahol az étrendi változtatás és rendszeres mozgás beiktatásával a cukorbetegség kockázata jelentős százalékkal csökkent, a rezisztencia normalizálódott.

Nézzünk néhány általános tanácsot az étrendre vonatkozóan:

Az inzulinhasznosulási zavar miatt fontos az elfogyasztott szénhidrát mennyisége és minősége. A tápanyagarányok kiszámításakor figyelembe kell venni az egyéni tápanyagigényeket táplálkozási típusnak megfelelően.  A szénhidrát minőségét részben a glikémiás indexe, illetve glikémiás terhelése határozza meg.  (GI=glikémiás index= a glükózhoz viszonyított vércukoremelő képesség).
Válaszd az alacsonyabb glikémiás terhelésű, magasabb rosttartalmú élelmiszereket. Ezen élelmiszerek listáján mérésen mindenki megkapja.


Fontos szempont a szervezet inzulin érzékenységének ritmusa. Reggel és késő délután a legalacsonyabb az érzékenység, tehát ugyanannyi mennyiségű szénhidrát elfogyasztása ezekben az időszakokban nagyobb vércukor emelkedést produkál.

Délben és éjjel a legmagasabb a sejtek inzulin utáni érzékenysége. Így ebédre fogyaszthatjuk a legtöbb szénhidrátot, reggel a legkevesebbet, a kettő közötti szénhidrát mennyiség jut vacsorára.  A reggeli és késő délutáni órákban különösen kerülendő a gyors felszívódású, egyszerű cukrokat tartalmazó élelmiszerek fogyasztása.

Ha hasonló problémákkal küzdesz, szeretnéd megtudni milyen a szénhidrát toleranciád és mire van szüksége szervezetednek, fordulj bizalommal  a Metodic-hoz.

Mérésre bejelentkezés: +36 (30) 7 212 717

Fehér Judit Emese vezető, Metodic-szakértő

6723 Szeged, Hajós u. 4/b.